Į pradžią
Lietuvos kaimo
bendruomenių sąjunga
Į pradžią Svetainės žemelapis El. paštas

Lietuvos kaimo bendruomenių sąjunga

Įmonės kodas: 195745792

Teisinis statusas: Asociacija


Registracijos adresas: K. Donelaičio g. 2
LT-44213 Kaunas

Adresas korespondencijai: Chemikų g. 25-33, LT-55238 Jonava, Lietuva


El. paštas: lkbsajunga@gmail.com

 

 Pirmininkė Virginija Šetkienė,

tel. (+370) 610 64152

  

2009-12-14  

ELARD naujienos

 

ELARD naujienlaiškis

LEADER PROGRAMOS PROGRESAS

Pristatymo apibendrinimas J. Faivre, DG AGRI, DRpadalinys Prancūzijai, Belgijai, Liukseburgui, Generalinė Asamblėja LEADER Prancūzija, Paryžius 17 birželio 2009 

Pagrindiniai sunkumai, su kuriais buvo susidurta:

  • 4 LEADER ašies pradžios uždelsimas.
  • Būtinybė priimti naujas taisykles.
  • Sudėtingesnė administracinė našta VVG ir projektų naudos gavėjams
  • Ekonominės krizės poveikis VVG
  • Klausimai apie sėkmingą LEADER įjungimą į kaimo plėtros politiką.

 

Identifikuoti poreikiai:

  • Diskusijos dėl taisyklių/procedūrų supaprastinimo, siekiant ašies tikslų.
  • Mokymasis iš sėkmingo LEADER integravimo į kitas ašis.
  • Per LEADER dalyvius ryšių užmezgimas su žemės ūkio sektoriumi.
  • Dialogo tarp dalyvių (AG, DP, VVG, nacionalinio, Europinio tinklo) tolimesnis stiprinimas.
  • Poveikio ir pridėtinės vertės nustatymas (VVG ir tinklų įvertinimas).

 

Pasiūlymas sudaryti nedidelę diskusijų grupę Europos kaimo tinklo sistemoje:

  • Supaprastinimo ir apmokymo poreikiai, informavimas ir rekomendacijos kartu su valdymo mechanizmais.
  • Projektų įgyvendinimas pagal 1 ir 2 ašis pagal LEADER
  • Informacija apie LEADER vertinimą (su Europos vertinimo tinklu).
  • Dialogo su vykdančiosiomis ir mokėjimo institucijomis stiprinimas. 

Pagrindinės išvados iš konferencijos “LEADER strategija 2007-2013: tikslai, priemonės, perspektyvos”,  2009 m. balandžio 28 d., Briuselis

 

Padidėjęs VVG skaičius

  • Pasirinktų VVG skaičius yra lygus arba viršija 2000 – 06. Tais atvejais, kai VVG skaičius sutampa, padidėjusi apimama teritorija ir/arba gyventojų skaičius.

 

Neadekvatus biudžetas:

  • LEADER 4 ašis: 5,4 mlrd. Eurų, sudarančių 6 proc. EAFRD finansavimo, kritikuojamas kaip nepakankamas biudžetas augančiai LEADER paklausai patenkinti, nes tinkamos kaimo vietovės plečiasi/didėja.

 

  • Pasirinkta per daug vietos programų su mažu biudžetu, galinčiu užtikrinti integruotų programų įgyvendinimą vietos lygmenyje bei VVG kaip pristatymo mechanizmo nutolusiose kaimo vietovėse nuoseklumą.
  • VVG atrankos progresas uždelstas.
  • Numatomas atrinktų VVG skaičius: 2125
  • Jau atrinktų VVG skaičius: 1295.

Kliūtys:

  • Pagrindiniai klausimai, šiuo metu įtakojantys LEADER raidą, susiję su LEADER įsiliejimo į pristatymo mechanizmą poveikiu.
  • LEADER metodu “iš apačios į viršų” abejojama vykdomomis administracinėmis procedūromis.
  • Vykdomų taisyklių pakeitimai sukuria dar nelankstesnę programą, kuri gali pasitvirtinti kaip neefektyvi.
  • Ryšiai tarp Vykdančiųjų institucijų, Mokėjimo institucijų ir LEADER VVG byloja apie rūpestį keliančius VVG dominuojančios biurokratijos signalus.

 ELARD NARIAI PABRĖŽIA DIDĖJANČIOS BIUROKRATIJOS PROBLEMĄ BEI SUNKUMUS NAUJOSE ŠALYSE NARĖSE 

APIE LEADER PROGRAMOS ĮGYVENDINIMĄ ŠALYSE NARĖSE

Airijos LEADER tinklas. Jack Roche, Airijos LEADER tinklo viceprezidentas ir ELARD Airijos atstovas.

Šiuo metu Airijos LEADER programa susiduria su šiomis pagrindinėmis problemomis:

  • Būtina skubiai uždrausti vietos valdžios ir nacionalinių institucijų finansavimo apjungimą.
  • Būtina atleisti bendruomenių projektus nuo “de minimis” taisyklės. Tradiciškai nepelno siekiančios bendruomenių iniciatyvos buvo traktuojamos kaip atleistos – net kai jos gaudavo pajamas iš prekybos, nes tai neturėjo matomo neigiamo poveikio kitų prekybai.
  • Būtina leisti LEADER padėti smulkioms ir vidutinėms įmonėmis, siekiančioms virš 2 mln. eurų ir /arba 10 darbuotojų. Šią taisyklę reikia koreguoti, jei programa bus sėkminga.
  • Airijoje juntama nežinomybė dėl 2010ųjų metų biudžeto dalies ir įsipareigojimų bei aprobavimo išvados 2009aisiais.

Po ilgo įvairių VVG įsiliejimo į naująją programą su įvairiomis nuorodomis į ankstesnes programas, nieko nestebina, kad šiuose ankstyvuosiuose etapuose kyla begalė neaiškumų dėl taisyklių interpretavimo. Mes tikimės, kad VVG bendradarbiaujant su departamentu, šie klausimai bus išspręsti.

Čekijos respublikos nacionalinis VVG tinklas

 

Po dviejų kvietimų teikti paraiškas, dar 112 VVG buvo atrinktos, siekiant remti jų strategijų įgyvendinimą.

Didžiausios problemos susiję su labai biurokratiška programos administravimo sistema. “LEADER metodo taikymą” vykdančioji institucija suvokė kaip visų I-III ir IV ašies taisyklių taikymą.

  • Tokiu būdu VVG tik labai siauroje srityje gali vykdyti novatoriškus ir daugiasektorinius projektus vietiniame lygmenyje.
  • Neaiškus taisyklių išdėstymas, neaiškus skirtumas netgi tarp nacionalinio ir regioninio lygmens mokėjimo agentūroje sukelia sudėtingas finansines procedūras, ilgus išmokėjimo uždelsimus (dažnai nuo paraiškos iki išmokos praeina 5-6 mėnesiai) ir padidėję netinkamos VVG išlaidos (palūkanos ir kt.).
  • Išsamus tinkamų išlaidų sąrašas reiškia, jog atsiranda daugybė netinkamų išlaidų (tos, kurias pamiršo įtraukti, tačiau jos susiję su strategijos įgyvendinimu ir VVG jas patiria).

LEADER Prancūzijoje

ELARD LEADER Prancūzijoje atstovas Marcel Denis

Programa pasiekė sutarčių pasirašymo etapą, bei naujų administracinių procedūrų mokymo ir valdymo įrankių, susijusių su programa, etapą.

  • Pagrindinė birželio mėn. įvykusioje generalinėje asamblėjoje išreikšta problema – viešasis kofinansavimas.
  • Antroji problema – sąvokos. Prancūzijos LEADER bando įteigti valdančiajai institucijai pripažinti VVG paramos “bendrųjų interesų organizavimo” sąvoką, kad pagal Europos Sąjungos galiojančias taisykles jų savas lėšas būtų galima traktuoti kaip viešąsias.
  • Prancūzijos LEADER taip pat siekia, kad nederėtų pamiršti tarptautinio VVG bendradarbiavimo – juo derėtų remtis įgyvendinant EARDF Prancūzijoje. 

Lenkijos Malopolska VVG tinklas

 

Krzysztof Kwatera, ELARD Malopolska tinklo atstovas

 

Lenkijoje buvo išrinkta 338 VVG. Paskutinės strategijų įgyvendinimo sutartys buvo pasirašytos 2009 m. liepą. Tačiau savo veiklos sutartis pasirašė tik keletas VVG. Šiuo metu kvietimo teikti paraiškas projektams nėra. Kai kurios VVG planuoja šią veiklą naujaisiais metais.

Didžiausios problemos, su kuriomis susiduriame, tai patirties stoka vykdant tokio tipo programą Lenkijoje, ir pradinių lėšų trūkumas. Dabartinė LEADER versija yra nauja tiek Lenkijos VVG, tiek regioninėms valdžios institucijoms, įgyvendinančioms programą. Lenkijos Leader + pilotinė programa 2004-2006 metais buvo įgyvendinama centrinės nepriklausomos agentūros, o VVG įgyvendino savo strategijas tiesiogiai pačios, nekviesdamos teikti projektus. Daugelis VVG yra naujos organizacijos be finansinės istorijos. Joms labai sunku gauti pinigų savo veiklai pradėti.

 

Rumunijos Medgidia vietos veiklos grupė

 

P. Constantin Livadariou pakomentavo, kad Žemės ūkio ir kaimo plėtros ministerijos LEADER/RNDR skyrius paruošė nacionalinį LEADER įgyvendinimo Rumunijoje planą. Vykdomos veiklos:

  • Informavimas
  • Konsultavimas
  • Rekomendacijų sudarymas, siekiant sukurti struktūrą, reikalingą nacionalinio plėtros tinklo funkcionavimui, bei paraiškų teikimo procedūros paleidimas.

 

LEADER komanda paruošė “Potencialių Rumunijos vietos veiklos grupių žemėlapį”. Šalyse, kuriose programa dar nepatvirtinta, LEADER grupių veiklai pradėti VVG siūlo inicijuoti įvairius pilotinius projektus, bendradarbiaujant su LEADER grupėmis, jau akredituotomis kitose Europos šalyse.

 

Sėkmės istorijos

Suomijos LEADER grupės veikia pilnu pajėgumu

  • ELARD Suomijos tinklo atstovas Petri Rinne

 

Suomija-viena iš pirmųjų ES šalių, kurioje prieš pusantrų metų pradėjo veikti 2007-2013 LEADER. Suomijoje yra 55 LEADER grupės pagrindiniame žemyne ir viena grupė autonominėse Aland salose. Suomijos LEADER grupės yra registruotos asociacijos (NVO). Vietos savivaldybės (viešasis sektorius), verslininkai ir asociacijos (privatusis sektorius) ir kaimo gyventojai (nepriklausomas sektorius) vienodomis dalimis atstovaujami direktorių taryboje. Bendras viešasis LEADER grupių finansavimas 2007-2013 yra 242 milijonai eurų. Finansavimas vienai grupei siekia nuo 2,5 iki 6,8 milijono eurų. Jau buvo pradėti įgyvendinti tūkstančiai projektų: iš viso 2007-2013 metų laikotarpyje grupės tikisi finansuoti apie 7000 projektų. Suomijos grupės taip pat itin aktyviai dalyvauja tarptautiniame bendradarbiavime bei skleidžia LEADER metodą Rusijoje ir keliose Afrikos šalyse.

 

Airijos LEADER maisto ir rankdarbių kaimeliai arimo varžybose

 

Airijos LEADER maisto ir rankdarbių kaimeliai vėl dalyvavo 76ose nacionalinėse ir pasaulinėse arimo varžybose, vykusiose rugsėjo 25-27 dienomis Annaharvey ūkyje.

Jau antrieji metai LEADER maisto kaimelis turi 34 maisto stovus su įvairiais gardumynais – nuo naminio šokolado iki gardžių sūrių, šviežiai spaustų obuolių sulčių, duonos ir pyragų, bei delikatesinių dešrų. Be jokios abejonės LEADER programos remiamų smulkių gamintojų airiška grietinėlė pritrauks į renginį minias žmonių.

LEADER rankdarbių kaimelis, remiamas vietos LEADER įmonių, šiais metais priglaus 54 meistrus iš 4 Airijos regionų.

 

KAIMO PLĖTRA

ELARD nariai apžvelgia Kaimo plėtros programų pažangą

 

Airija

 

Praeitą lapkritį Airijos bendruomenės, kaimo ir kalnėnų reikalų ministras paskelbė LEADER finansavimo dydį pagal Kaimo plėtros plano 2007-2013 m. 3 ir 4 kryptis. Pagal šią programą buvo skirtas 425,4 milijonų eurų finansavimas – 55 proc. Europos Sąjungos lėšų ir 45 proc. iš valstybės biudžeto. Ši suma beveik tris kartus didesnė, nei pastarosios programos (2000-2006), bei didžiausia iki šiol skirta Airijos kaimo plėtrai. 2009 m. sausį įmonės pasirašė sutartis, tad šis finansavimas paskirstomas šalyje per naujas integruotas Vietos Veiklos Grupes.

 

Čekijos Respublika

 

Reguliariai 3 kartus per metus kviesdama teikti paraiškas, vykdančioji institucija (Žemės ūkio ministerija) sudarė periodinį grafiką, kuriuo nesunku vadovautis. Didžiausias paraiškų skaičius per planuojamą laikotarpį yra pagal III kryptį.

 

Prancūzija

 

Šioje šalyje buvo atrinkta apie 210 VVG, iš jų apie 80 pasirašė įgyvendinimo sutartį su vykdančiąja institucija ir šiuo metu ruošiasi pradėti savo programas.

 

Rumunijos Medgidia vietos veiklos grupė

 

2008 m. rugsėjo 24 d. čia oficialiai buvo pradėtas nacionalinis kaimo plėtros tinklas (NRDN) bei įvyko pirmasis nacionalinio priežiūros komiteto posėdis (NSC).

Nacionalinis kaimo plėtros tinklas sukuria galimybę geriau nukreipti priemones į žemės ūkį ir miškingas vietoves, socialinę-ekonominę aplinką, nes jis finansuojamas iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai; taip pat juo siekiama geriau suderinti teritorinę dinamiką/kontekstą.

 

Ryšys tarp LEADER VVG arba tinklų ir Nacionalinio kaimo tinklo – lūkesčiai

 

Airijos LEADER tinklas

 

Ryšys tarp Airijos LEADER tinklo ir kaimo plėtros paramos grupės yra bendradarbiavimas ir parama, tačiau kad Airijos LEADER tinklui (CLE) būtina suvokti, kad Airijos kaimo plėtros paramos grupei Airijos žemės ūkio departamentas dar nesuteikė įgaliojimų dirbti pilnu pajėgumu. Ši problema liečia bet kokius mokymus pagal naująją programą, kurių gali prireikti, ypač informacijos mainus su ENRD Europos kolegomis ar Europos programomis.

Airijos LEADER tinklo lūkesčiai – dirbti kartu su grupe, skatinti LEADER programos įgyvendinimą ir aktyvinti kitas vietoves, taip didinant kaimo plėtrą priklausančiuose regionuose.

 

Čekijos nacionalinis tinklas

 

Čekijos nacionalinio tinklo prezidentas, kaip priežiūros komiteto narys, buvo paskirtas Nacionalinio kaimo tinklo vykdančiojo komiteto nariu (2009 m. gegužė).

Čekijos nacionalinio tinklo tarybos vykdančioji grupė, vadinama “LEADER” apjungia taisykles pagal 4 kryptį ir skatina keisti netinkamas taisykles bendradarbiaujant su vykdančiąja institucija ir mokėjimo agentūra. 2009 m. gegužę ši grupė buvo nominuota oficialia nacionalinio kaimo tinklo temine grupe (pirmasis susirinkimas turėjo vykti 2009 m. liepą).

VVG vietiniame lygmenyje buvo pakviestos į vietinius ir regioninius kaimo tinklo susirinkimus, kuriuos inicijavo regioniniai Žemės ūkio ministerijos skyriai (2009 m. balandis-gegužė).

 

Tinklas laukia konkretesnės informacijos apie oficialių Europos ir nacionalinių tinklų temas ir veiklą.

Informacija ir patirtis, susijusi su išankstinėmis išmokomis ir supaprastintomis VVG veiklos buhalterinėmis sistemomis (išlaidos, ribojamos iki 20 proc. metinių lėšų, ar kitos galimybės) būtų itin naudinga.

 

Prancūzijos LEADER

 

Prancūzijos LEADER suorganizavo šešis regioninius susitikimus su VVG, siekiant pasidalinti informacija ir geriau suvokti Prancūzijos VVG poreikius ir sunkumus, su kuriais jos susiduria. Santykiai su nacionaliniu kaimo tinklu (ir regioniniu) yra glaudūs. Prancūzijos LEADER priklauso nacionalinei nacionalinio kaimo tinklo priežiūros grupei, todėl jos nariai dalyvauja trijose nacionaliniame lygmenyje sukurtose komisijose (t.y. kaimo plėtra ir teritorijų planavimas, vietos priemonių reguliavimas, naujų populiacijų kaimo vietovėse priėmimas).

VVG tikisi iš vietos ir Europos tinklų konkrečių veiksmų, leidžiančių efektyviai vykdyti LEADER. Ypač jie tikisi bendradarbiauti su kitomis Europos teritorijomis. Prancūzijos nacionalinis savanoriškasis tinklas siekia oficialaus vykdančiosios institucijos pripažinimo kaip tinkamo EARDF veikėjo metiniam VVG mokesčiui.

 

Lenkijos Malopolska VVG tinklas

 

Lenkijoje yra 16 regionų (vaivadijų) ir 12 regioninių VVG tinklų. Kai kurių statusas oficialus, kai kurių-neoficialus. Vienas iš jų - Lenkijos Malopolska VVG tinklas VVG nacionalinio tinklo nėra. Lenkijos kaimo plėtros forumas (FAOW) – nevyriausybinė organizacija, kuria siekiama remti tausiąją Lenkijos kaimo plėtrą; ši organizacija siekia tapti nacionaline Lenkijos VVG atstovaujančia organizacija.

Malopolska tinklas planuoja pasirašyti bendradarbiavimo sutartį su regioniniais Lenkijos VVG tinklais š.m. spalio mėn. viduryje Mikolaikose įvyksiančios tarptautinės konferencijos metu.

Malopolska tinklas – vienintelis VVG atstovas Nacionalinio kaimo tinklo darbo grupėje (koordinaciniame komitete). Šią grupę sudaro 47 nariai – iš jų 20 yra centrinės valdžios arba nepriklausomų agentūrų atstovai; 16 narių atstovauja regionines valdžios institucijas. LEADER krypties darbinis pogrupis (pakomitetis) bus sudarytas iš 16 VVG atstovų (po vieną iš kiekvieno regiono), nacionalinio atstovo ir centrinių bei regioninių institucijų, atsakingų už LEADER kryptį, atstovų.

Regioninės institucijos skatinamos sudaryti darbo grupes ir pogrupius pagal LEADER kryptį regioniniame lygmenyje.

 

Škotija: Cairngorms vietos veiklos grupė – 2009 m. liepa

 

Cairngorms vietos veiklos grupė buvo įkurta 2008 m. balandį. Šiai teritorijai pasisekė – pastaruosius penkis metus ji turėjo LEADER+, todėl čia jau buvo sukurtas ES finansavimo principas. Mes skaičiuojame jau antruosius veiklos metus, todėl baigiame susipažinti su Škotijos Vyriausybės įstatymais, kurie galioja LEADER. Tačiau programos įgyvendinimas labai skiriasi nuo LEADER+, o programos įgyvendinimas tik padidino biurokratinę naštą.

 

Nepaisant visko, šiuo metu įgyvendinama virš 80 projektų. Sunkiausias apribojimas bendruomenėms – 25 proc. išlaikymas projekto pabaigoje, nes vietos veiklos grupės neturi finansinių ar kapitalo išteklių, o esant dabartinei situacijai, bankai neduoda paskolų be užstato. Jei grupių nariai nepajėgūs užpildyti šios spragos patys, iš savo asmeninių išteklių, situacija tampa kritiška. Mes taip pat manome, kad kofinansavimas sekančiais metais taps problema, nors iki šiol tai problemų nekėlė.

Nors mes džiaugiamės galėdami vykdyti tarptautinę veiklą, mums itin sunku gauti šiai veiklai kofinansavimą, nes tokio tipo veikla netraktuojama kaip rimta Škotijos kaimo vietovių plėtros veikla. Be to, su nežmoniškai didele biurokratine našta dirba itin mažai darbuotojų, todėl tokio tipo darbui lieka itin mažai laiko. Tad mums dar sunkiau rasti laiko remti ELARD veiklą, dalyvauti Europiniuose seminaruose ir kt., mes remiame grupės veiklą ir apgailestaujame, kad mums taip sunku rasti laiko ir joje dalyvauti.

Nors lėšas gauti sunku, patyrusių pareiškėjų nesumažėjo, tačiau daugeliui nedidelių grupių paraiškų teikimo procedūros yra itin sudėtingos, ypač įvertinant tai, kad didžiąją dalį darbų atlieka savanoriai savo laisvu laiku. Paramą gavo labai įvairūs projektai – pavyzdžiui, Kingussie paramą gavo Shinty (sporto šaka, panaši į ledo rutulį), tokiu būdu didinamas šio žaidimo įvaizdis, pritraukiami lankytojai, teikiama informacija ir dirbama su mokyklomis, siekiant grąžinti šį žaidimą į sveikų sporto šakų sąrašą.

Kitas projektas vykdomas Boat of Garten kaime, kuriuo siekiama įkurti bendruomenės sodą (ši veikla pradėta jau su LEADER+), įkuriant kaimo centrą, bei sukuriant malonią susitikimo vietą tiek lankytojams, tiek vietos gyventojams. Projektu siekiama sukurti dėmesio centrą bei gerą susisiekimą traukiniais, atvažiuojančiais į kaimą iš Aviemore; naujausias projektas apima interpretavimą ir sėdimas vietas visiems.

 

  • Cairngorms vietos veiklos grupės, ELARD atstovė Patricia Methven

 

NAUJIENOS

Baltasis daugiapakopį vadovavimą reglamentuojantis dokumentas

 

2009 m. rugsėjo 22 d. Regionų komitetas (CoR) ir Europos Koledžas organizavo daugiapakopio Europos vadovavimo konferenciją, kurios metu buvo siekiama suburti CoR narius bei kitus aukšto lygio politikos ir institucijų atstovus.  

Europos Komisija kviečia teikti paraiškas studijuoti su kaimo veikla susijusias mokslo sritis.

 

Kvietimas teikti paraiškas studijuoti įdarbinimą, plėtrą ir inovacijas kaimo vietovėse

 

Šių studijų tikslai:

  • Susipažinti su išsamiu įdarbinimo ir plėtros kaimo vietovėse vertinimu, atkreipiant ypatingą dėmesį į moteris ir jaunimą, žemės ūkį ir žemės ūkio maisto produktų pramonę.
  • Ištirti pagrindines ekonominės plėtros sąlygas bei suklasifikuoti pagrindines įdarbinimo ir socialinės-ekonominės kaimo vietovių plėtros priežastis
  • Sudaryti išsamų gerosios praktikos rinkinį, remiantis ES kaimo plėtros fondų remiamais projektais.
  • Maksimalus biudžetas – 450 000 eur.
  • Stipendijos pagal sutartis iki 2009 m. pabaigos
  • Studijų trukmė: 10 mėnesių.

 

Kvietimas teikti paraiškas studijuoti galutinių vartotojų išlaidas, susijusias su ES įstatymų laikymusi aplinkos, gyvūnų gerovės ir maisto saugumo srityse

 

Šių studijų tikslai:

  • Įvertinti ūkininkų išlaidas, susijusias su ES įstatymų laikymusi aplinkos, gyvūnų gerovės ir maisto saugumo srityse
  • Išanalizuoti, ar analogiški reikalavimai taip pat taikomi pasaulinės rinkos konkurentams.
  • Įvertinti kaštus, susijusius su kraštovaizdžio saugojimu vykdant žemės ūkio veiklas, bei ne žemės ūkio veikla užsiimančių asmenų kaimo vietovių saugojimu
  • Maksimalus biudžetas – 1,5 mln. eurų.
  • Stipendijos pagal sutartis iki 2009 m. pabaigos
  • Studijų trukmė: 22 mėnesiai.

 

 

 

 

 
Atgal   Spausdinti  

© Lietuvos kaimo bendruomenių sąjunga. Visos teisės saugomos.  Sprendimas: Idamas. Naudojama Smart Web sistema.